de Föhn... - Reisverslag uit Triesenberg, Liechtenstein van frankenlisanne - WaarBenJij.nu de Föhn... - Reisverslag uit Triesenberg, Liechtenstein van frankenlisanne - WaarBenJij.nu

de Föhn...

Door: Frank en Lisanne

Blijf op de hoogte en volg

07 December 2010 | Liechtenstein, Triesenberg

Daaaaaar zijn we weer :)
Het is weer een welbewogen week geweest hier tussen de bergen!
Als eerste:
Lisanne is met haar werk begonnen! Vrijdag was de eerste avond, en ik mocht meteen aan de gang met een groep van 40 man. Gelukkig samen met mijn bazin, Monika. Makkelijk was dat de groep van te voren al had doorgegeven wat ze eten wilden. Dat betekent dus geen bestellingen opnemen, geen ingewikkelde gerechten moeten noteren en ook geen misverstanden in de keuken. Zou je denken. Minder makkelijk was dat er een aantal ouden van dagen waren, die of geen Duits konden praten, of geen Duits wilden praten. Zie Oma Liechtenstein dan maar eens te helpen als ze binnensmonds iets in dialect brabbelt :p
Maargoed, verder bestonden mijn taken voornamelijk uit wijn en bier schenken, en aangezien de gemiddelde gast daar met het glas blijer van wordt en met het glas vriendelijker, was er niet veel aan de hand. Totdat de kok (en tevens eigenaar, tevens man van Monika) het toetje vergat. PANIEK IN DE TENT! Gelukkig heeft het gemiddelde restaurant hier altijd wel een paar apfelstrudels en apfeldonuts in de vriezer liggen en staat de vanillesaus ook altijd klaar. Op ietwat simpele wijze dus toch nog een heerlijk toetje voor de gasten en aan het eind van de avond zijn ze vrolijk weer naar beneden gesleed. En ik geloof ook dat ze allemaal heelhuids zijn aangekomen, ondanks mijn voortreffelijke wijnschenk kunsten!
Zondagmiddag de 2e beproeving, dit keer wel echt bestelling ed opnemen. natuurlijk bestelt er meteen een een 'Spitzie' ofzoiets.. Een wat?! Nouja, ik heb het maar braaf opgeschreven, gedaan alsof ik precies begreep wat het kindje bedoelde en linea recta naar Monika gelopen met de vraag: wat is dit?! Voor allen die nu ook nieuwsgierig zijn: Een spitzie is cola met fanta. KLEUR-/ZOETSTOF BOM! Met iedere bestellin ging het steeds een beetje beter en al na 3 tafels hoefde ik niet nog eens terug om nog na te moeten vragen of ze een grote of een kleine spitzie wilden, toch nog eens vragen wat ze nou bedoelden met 'putsch' ('aah, punch. Zeg dat dan!' en of ze hun wienerschnitzel gepaneerd wilden hebben of niet. Ook de kassa wordt me steeds duidelijker en met die rare Franken-muntjes wordt ik ook steeds handiger! Kortom, uiteindelijk ging het hartstikke goed!

Dan moest er natuurlijk ook nog gevolleybald worden dit weekend.. Helaas kon Lisanne nog steeds niet spelen, vanwege een nieuwe antibiotica kuur. Nou was het niet zo heel jammer om de autorit van 6 uur te missen (3uur heen, 3 uur terug. Gewoon door de sneeuw, geen probleem! Hier doen ze niet aan weeralarmen, gewoon spelen met die handel. Je komt ooit heus wel thuis.)
Maaaaaaaar wat wel ERRUG jammer was, is dat ik de eerste overwinning van het seizoen gemist heb! Jawel, na vorige week heel krap met 3-2 verloren te hebben, hebben die meiden nu met 3-2 weten te winnen van Lugano! Echt supergaaf, en hopelijk blijft dit nu een beetje doorzetten. Naar ik heb begrepen leek de terugreis ineens een stuk korter dan die 3 uur die hij werkelijk was :P

Frank moest natuurlijk ook spelen, dit keer uit bij VBC Einsiedeln. Het zou een lastig potje worden, aangezien een van de middenspelers zich bij het oefenpotje de zondag ervoor flink geblesseerd had.
Vol goede moed togen ze toch naar Einsiedeln, om helaas met een 3-2 verlies weer naar huis te keren.
Hierbij kwam even een andere kant van de speler/coach om de hoek kijken, die toch moeilijk tegen zijn verlies kan. Dit leverde even flink wat gemopper op, en dat geeft zo'n verlies toch wel een extra zuur randje. Ondanks dat de terugreis van de heren maar een uurtje was, leek die wel 3 uur met al dat zwijgen in de auto. Maar, nothing a good pizza can't fix, en zeker een middernachtelijke pizza met die teamgenoten die wel gezellig waren!

Vervolgens was het dit weekend natuurlijk Sinterklaas! Dat wordt hier na 8 jaar niet meer in Nederland te zijn geweest niet heel uitgebreid meer gevierd, maar we hebben zaterdag wel allemaal ons schoen gezet! En gelukkig weet Sinterklaas de Nederlanders in Liechtenstein ook te vinden! Vol verwachting gingen wij zondagochtend allemaal naar beneden, alhoewel.. Nimo moest toch even zijn best doen om Edwin ook naar beneden te krijgen. Jullie hadden Nimo's gezicht moeten zien bij het aanzicht van die schoenen vol kadoos, en helemaal toen hij ontdekte dat zijn kadoos de grootste waren!!
Het was een heerlijk ochtendje, met gedichten en al :) Frank is 4paar zwarte sokken rijker, ik heb een superleuk notitieboekje en Nimo heeft een Wii-spelletje gekregen (dat hij overigens binnen 2 dagen al uitgespeeld had ;)) en een fantastische puzzel, die inmiddels grotendeels af is... Ik en Bernou konden ons niet inhouden ;)

Verder is aan het begin van vorige week mijn vader gezellig langs geweest om eens te inspecteren hoe het er hier aan toegaat. We hebben een erg gezellige halve week gehad, ondanks dat ik nog steeds ziek was. We hebben hem alle bezienswaardigheden hier kunnen laten zien, en woensdag kon hij met een gerust hart weer naar huis.

Ik ben dus nog steeds niet topfit, ben inmiddels aan een nieuwe antibiotica kuur, eentje die wat langer duurt dit keer. Hopelijk ben ik eind deze week weer zo fit als een hoentje! Ik kan me bijna niet meer voorstellen hoe dat voelt, ben nu al zo lang halfbakken verkouden en moe.. Maar het eind is dus in zicht, hoera!

Verder dan als laatste nog de uitleg van de titel: de föhn. Daarbij denkt iedereen natuurlijk aan dat magische apparaat waarmee de gemiddelde vrouw ervoor zorgt dat ieder haartje weer heerlijk droog op zijn plek komt te zitten, zodat ze de hele dag met de perfecte coupe rondloopt.
Maar zo gaat het dus niet in Liechtenstein! Hier bedoelt men met de föhn een warme wind die tussen de bergen door komt waaien, voor zover ik weet vanuit Italië. Ineens is het dan niet meer -3, maar weer lekker 10 graden en voor je ‘winter’ kan zeggen is alle sneeuw ineens verdwenen. Jawel, alles om ons heen is weer fris, groen en fruitig in plaats van bedekt te zijn met een witte sneeuwdeken. Net lente!
En dat moet ik nou net niet hebben, ik verwacht wel een fatsoenlijke witte kerst dit jaar! We zitten toch niet voor niks op een berg! Gelukkig duurt de föhn meestal een dag of 3, dus hopelijk zet deze week nog weer het fatsoenlijke, normale winterweer in!

Nou tot zover onse megalange update!!


Liefs van ons!

  • 07 December 2010 - 12:58

    VC:

    Ja, weg met die fohn en kom op met de sneeuw, anders heb ik mijn winterbanden voor niks volgende week!

    tot snel!

  • 09 December 2010 - 12:19

    Lindy:

    Hoooi! Haha super leuk Lis dat je bent begonnen! En ik weet zeker dat jij (met je talenknobbel) de taal nu nog sneller onder de knie hebt! Hoe gaat dat bij Frenky?
    Djol en ik hopen in februari ook op sneeuw, want daar houden wij namelijk zo van:D
    Snel weer beter worden hoor meid! Anders kun je nog niet lekker genieten van alles daar!

  • 09 December 2010 - 12:23

    Roos:

    jeeeeeeemig
    weet je neit eens wat een spezie is?! (waarom heet het bij jullie nou weer spitzie?) nouja ik wou eigenlijk net al reageren maar toen deed het internet het opeens niet meer enzo, dat gebrabbel, je kent het wel.
    maar jij ongeschoolde taalbarbaar, je had bij duits gewoon netjes zoals elke standaard leerling moeten leren dat een spezie een drankje is.
    Jij heb duidelijk geen les gehad van korthof...

    nou stuur die föhn maar naar ons toe! dan hebben jullie een witte kerst en wij zijn van dat halfbakken modderpoeltje af!

    kusjes, ook van mama

  • 18 December 2010 - 13:46

    Linda:

    Tja, ik dronk altijd Spezie in Oostenrijk op wintersport, lekker zoet!! Hoe voel je je Lies? Alweer wat beter? Ik hoorde van Jeroen dat hij jullie gezelschap gaat houden met de kerst, dus dat wordt vast gezellig! Fijne kerstdagen en veel plezier met Oud & Nieuw!
    X Linda

  • 19 December 2011 - 10:41

    Hoi:

    fjffja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 19 Okt. 2010
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 43993

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2010 - 30 November -0001

Liechtenstein!

Landen bezocht: